Monday, February 14, 2011

Mulia ke Hati

Cikgu. Dari kecik lagi aku sentiasa ingatkan diri aku, kerjaya seorang cikgu tu ter-sangat amatlah mulia. Nak jadi cikgu, haruslah jadi semulia-mulia mungkin. Dan memang dari saat tu jugak la aku terus semat dalam hati ayat ni 'Siha, ko memang tak layak la gamaknye nak jadi cikgu..' kehkehkehkeh..sedar diri okeyyy..memang aku ni jenis yang kurang kot (kurang ok kurang, bukan langsung tidak) ber-hati mulia. Lagipun aku ni jenis yang memang ribut petir. Baran, kurang sabar, cepat marah, cepat melenting, tak cool, ha tu semua memang aku la tu, cakap je semua, kalau tak percaya pergi tanya adik aku. Makanya aku memang takut la nak jadi cikgu, tak pernah berangan pun (sebab tau tidak layak), tapi aku ter-sangat amatlah mengagumi kerjaya GURU ni. Aku tau bukan senang nak jadi seikhlas-ikhlas manusia (untuk diri aku la), so kalau tengok cikgu yang memang terserlah semangat dan keihlasannya mendidik anak bangsa, memang aku RESPECT, bukan setakat HORMAT je, RESPECT!.

Siapa kata jadi cikgu ni senang, cabaran dia besarrrr punya, deal dengan manusia, working with peoples - students, parents, teachers. Bukan hanya terlibat dalam akademik sahaja, malah dengan management dan jugak pentadbiran. Belum tambah lagi dengan tugas sebagai guru kelas yang perlu jaga kebajikan pelajar-pelajar. Lepastu kena kendalikan program-program sekolah (ala-ala Event Manager dah), persiapan mengajar - perlu kenal pasti cara yang paling berkesan untuk setiap kumpulan pelajar-pelajar yang pelbagai, perlu persiapkan diri dengan hal-hal isu semasa maksudnya seorang guru tu kena lah tahu hal-hal sekeliling, up-to-date dengan isu semasa yang boleh dikongsi dengan pelajar untuk dijadikan contoh dalam nasihat-nasihat barulah nampak berpengetahuan. Hah banyak tau tanggungjawab cikgu ni, kalau setakat mengajar je tanpa pening-pening fikir hal mendidik, rasanya semua orang pun boleh buat.


Yang ter-paling utama sekali dalam skop perguruan adalah semestinya STUDENTS. Bukan hanya mengajar, tapi tugas utama adalah MENDIDIK. Nak membentuk sesuatu menjadi sesuatu yang berguna memerlukan usaha dan pengorbanan yang bukan sedikit. Apatah lagi tugas membentuk seorang INSAN. Production pulak bukan untuk satu tapi banyak..Seorang guru nak taking care of maybe +- 265 students, agak-agak mampu kah anda, mungkin dalam satu masa, kena pastikan +- 40 orang pelajar dapat ilmu yang disampaikan, boleh ke jamin 100% sampai pada mereka. Ditambah pula dengan kerenah pelajar-pelajar yang pelbagai. Ah, apa nak di hairankan, kita juga (sebagai pendidik) pernah melalui usia seperti mereka, melalui proses pembelajaran dalam hidup, mencari arah untuk mengembangkan diri dan ketika inilah waktu paling sesuai untuk memdidik. Tak perlu cepat melatah dengan cabaran kerenah nakal anak-anak bangsa yang sedang panas darahnya, orang kata 'baru nak kenal dunia', yang dirasakan oleh mereka waktu itu adalah kebebasan. Diakui sememangnya sangat lah mencabar kesabaran dihati. Nah, disini lah letaknya keihlasan yang lahir dari hati yang mulia. Kalau ikhlas itu ada, pastilah SABAR itu wujud dan tentunya berkat sesi pembelajaran.

Aku, terbukti aku tak mampu dan aku tidak layak.

Daripada penerangan yang panjang lebar di atas, aku surrender.

No comments: