Thursday, July 29, 2010

Berita @ Perkhabaran

Pagi ni cuaca lain macam sikit. Langit mendung je, gelap. Guruh-gurh manja pun ada jugak menyanyi-nyanyi dipagi hari ni.

Seawal pagi bangun, tengok handset ada mesej perkhabaran kelahiran baby. Mesej dari Sarip. Tak sure lah pukul berapa, waktu bangun tu mamai-mamai baca, terus ter-delete. Pulak. Nasib baik faham apa mesej yang nak disampaikan tu. Tahniah kepada Kak Tini dan Sarip. Dua minggu lepas kot, Cik Puan Syieda pun baru dapat baby jugak. Baby girl nama Ariesya Sofea. Wah wah..macam nama penulis novel pulak ek..hehe..apa pun tahniah untuk kalian ye.

Lepas Subuh, tengah syok landing-landing kat katil tu sambil dengar Hot chat HotFm, topik hari ni 'Kelam Kabut'. Kelakar jugak kalau dengar cerita-cerita pendengar yang telefon tu. Dalam pukul 8.45am macamtu kot, ada orang call, no telefon je takde nama, mula-mula aku tak ingat sape. Rupa-rupanya Zul dari SIRIM. Pelik jugak, kenapa tiba-tiba telefon pagi-pagi ni, lagipun dah lama tak contact sejak habis praktikal dulu. Dia telefon sebab nak menyampaikan berita anak Kak Sa'adiah dah meninggal. Innalillah...Terkejut jugak aku masa dengar tu. 3 tahun lepas, masa tengah praktikal kat SIRIM, aku, Hanis dan staff lab AVE pernah pergi melawat anak Kak Sa'adiah kat hospital. Aku dah lupa masa tu anak dia sakit apa. Lepas beberapa hari, anak dia dah boleh keluar hospital. Tak sangka pulak lepas 3tahun, tiba masa dia kembali pada-Nya. Oh ye, Kak Sa'adiah ni senior technician Lab AVE (Audio/Video & Electronics).
Zul suruh aku bagitau Hanis berita ni, sebab Hanis memang kat Shah Alam sekarang, boleh la pergi melawat. Aku telefon Hanis, bagitau dia. Terpaksa la kacau orang pagi-pagi ni. Memandangkan aku kat Johor, aku mintak Hanis sampaikan salam takzim aku kat Kak Sa'adiah nanti.

Dua berita yang berbeza dalam satu hari je. Baru je dapat berita kelahiran orang baru, lepastu dapat pulak berita kematian. Ada yang baru dilahirkan ke dunia, ada yang kembali kepada Pemilik yang kekal. Hmm muhasabah diri kejap aku waktu tu. Janji DIA. Semua pun tahu. Tapi kadang-kadang kita terlalu sibuk dengan Dunia, sampai kita lupa soal Qada' dan Qadar - soal hidup dan mati, soal jodoh dan pertemuan, soal rezeki dan semua-semua yang terkandung dalam Qada' dan Qadar. Sebabtu la kita asyik mengeluh je, padahal itu semua dah ditentukan. Alhamdulillah, syukur aku masih hidup hari ini. Sempat lagi nak bertaubat dan nak tambahkan ibadah. Kita tak tau apa akan jadi esok, samada kita hidup atau mati.




Tengah bersiap-siap nak pergi WCC, ada missed call dari Sya. Bila aku call balik, rupa-rupanya aku lupa pagi ni ada talk dari professor pelawat kat P16. Sya kata pukul 9.30, jam aku sekarang pukul 9.30. Memang langsung tak ingatlah harini ada talk tu. Melenggang kangkung je tadi aku bersiap ingatkan takde ape-ape harini. Hah, aku pulak yang kelam kabut harini. Dalam hujan tu terpaksala aku memecut ke WCC, nasib baik jarak dari rumah ke WCC 3km je. Fuhhh.

1 comment:

Izan said...

sarip ngn k.tini dah dpt baby ke..boy ke girl? say congrats kt dorg tau