Friday, October 26, 2012

Mesin masa

Hari itu;

Berjalan di jalanan UTM, di kelilingi blok-blok tempat menimba ilmu, terasa seperti semua kisah dan kenangan dulu berlumba-lumba menerjah ke hati dan minda. Macam ini rasaya kenangan, memori. Bermakna aku telah lalui dan kutip semua itu lama dulu, maka di hari ini jadilah ia satu 'kenangan'.
Bertemankan beg di bahu, dengan beberapa bekalan ilmiah yang harus ku pertahankan, keseorangan melangkah di tepian bangunan, merasakan aku seperti baru, baru mendaftar. Asing.

Syukur, aku masih ade sebab kukuh untuk ke sini, dan masih dapat rasa manisnya kenangan, walau harus ade secalit pahitnya. Menelusuri laluan mahasiswa mahasiswi, meninjau-ninjau suasana, hmmm tak banyak beza suasana menuntut ilmu, cuma perubahan dan peredaran waktu membuatkan 'gambar' itu berbeza dulu dan sekarang..Bas yang setia membawa siswa-siswi masih ade, masih sama, no pendaftaran masih sama, tp bezanya, penumpang tidaklah sesarat seperti dulu. sekarang semua dapat duduk dengan selesa, dulu bersesak-sesak berdiri sampai ke tangga bas. Pertambahan kereta sangat ketara, iya, student sekarang majoriti ade kenderaan sendiri dan majoritinya kereta. Ah, tak ada dah pemandangan sekumpulan student berjalan memanjat bukit pergi-balik kelas. Meriah!, dalam hujan basah bersama-sama, lencun, ini tak tipu. Asalkan ilmu yang dicoret atas kertas putih dalam kelas tadi selamat, kami rela basah tanpa teduh, lencun berbaju kurung.

Aduh, kenangan kenapa masih segar. Setiap ceruk dalam UTM ade kisahnya untuk aku, semuanya. setiap genap ceruk. Yang paling banyak mestilah Fakulti dan Kolej. selebihnya, banyak juga. tak terhitung. Sahabat handai seperjuangan mungkin rata-rata nya kenangan itu makin pergi dari ingatan, tapi kerna aku masih setia di sini, semua seakan-akan baru semalam. Ya, baru semalam masing-masing berhempas pulas menyiapkan assignment, projek tahun akhir, memenuhi undangan tests, exams., semua bagaikan baru semalam. dan lepas semua itu selesai, semua macam semut bertempiaran mencari reward atas usaha keras masing-masing-MCD, Nestle drumstick, makan besar, atau ringkas saja, TIDUR. Menjadi perantau tika perayaan, untuk aku yang jauh ini, sudah lali, sudah betah di negeri orang.

Berjalan-jalan di pesta konvo, setiap adanya, tak pernah aku tidak hadir, walau hanya sekali sepanjang ia berlangsung. Kehadiran cuma utk memerhati, melihat gelagat 'aku' di kala waktu dulu. mencari 'aku' dalam kelompok itu. Melihat hanya dengan ekor mata apalah salahnya sambil menikmati kemeriahannya sekurang-kurangnya dapat mengubat kekosongan aku sebagai perantau. Dulu, adanya battle of the band, akan ku usahakan untuk meletakkan 'aku' di crowd. walau dari jauh, cukup sekadar untuk menyatakan sokongan buat yang tersayang. Namun sekarang, slot itu semakin hilang dari pesta. Sudah tak 'in' lagi.

Ah, walau aku senantiasa mencari aku, banyak kali raut wajah aku terkedu, terasa aku seperti datang dari zaman terkebelakang. adakah aku sekarang sesat dalam mesin masa? Nampak 'aku' yang dulu di situ tapi cuma asas yang sama, lainnya berbeda.

Menusuk-nusuk kotak memori di hati bila mata singgah di tempat-tempat di 'situ'. Ternampak-nampak teman-teman di situ, menggalas ilmu kesana ke mari. Teman juga, aku lihat dikau di sana, dengan kemeja kotak-kotak, jeans lusuh, beg silang, berjalan kehulu ke hilir, aku di sini tersenyum untuk kenangan yang singgah itu...


p/s: Maaf, jalan cerita yang bercelaru, tanpa edit, jari yang meluah sendiri mengikut gerak hati dan minda.

2 comments:

nadia.yusof said...

Macam baca novel baris2 ayat di atas. Sweet!

Rindu jugak kenangan di sana. Tapi masa tak mengizinkan. Harap ada peluang nak kembali dgn mesin masa.

siha said...

Mesin masa, kalaulah ade, confirm makin complicated hidup, semua nak bawak diri haahahaha..